KİŞİSEL SOYAD DÜZELTİLMESİ DAVALARI
I.
GİRİŞ:
Ülkemizin
Osmanlı dönemine dayanan bir nüfus sistemi olmasına ve
Cumhuriyet’in ilanından sonra da nüfus konusu üzerinde
titizlikle durulmasına karşın en çok karşılaştığımız dava
türlerinden biri de nüfus davalarıdır. Nüfus davaları içinde
de en çok karşılaşılan türlerinden
biri de soyad düzeltilmesi
davalarıdır. Bu makalemizde kişisel soyad
düzeltilmesi davalarını inceleyeceğiz.
II.
KİŞİSEL NÜFUS DAVASI NEDİR:
Kişisel nüfus davası kişinin nüfustaki bir kaydının, ad,
soyad, anne ve baba adı gibi kişisel kayıtlarının kendi isteği
tarafından değiştirilmek üzere açtığı davalardır.
Dolayısıyla bu davaların takibinde kamusal bir zorunluluk
bulunmamaktadır.
III.
DAVACI VE DAVALI:
Soyad
düzeltme davalarında davacı kişinin kendisidir. Soyadı
düzeltilecek kişi 18 yaşın
altında ise anne ve babası tarafından da bu dava açılabilir.
Dolayısıyla bu davaları kişinin velisi ya da yasal temsilcisi de
açabilir. Davalı ise nüfus idaresidir. Bunun dışında nüfus
davasının başka ilgilileri de varsa onlar da davalı olacaktır.
Soyadı
düzeltilmesi davası açan kişinin nüfusta kayıtlı aile
bireyleri, örneğin kardeşler ya da 18 yaşından büyük çocuklar
açılan davaya asli müdahil davacı olarak katılabilirler. Bunun
için asli müdahale dilekçesi vermeleri yeterlidir.
IV.
GÖREVLİ MAHKEME:
5490
sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 36’ıncı maddesine göre
nüfus kaydının iptali ya da düzeltilmesi davalarında görevli
mahkeme asliye hukuk mahkemeleridir. Aile hukuku ile ilgili davalarsa
aile mahkemelerinde görülür. Soyad
düzeltme davaları da bir
tür nüfus kaydının düzeltilmesi davası olduğundan asliye hukuk
mahkemeleri görevlidir.
V.
YETKİLİ MAHKEME:
5490
sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 36’ıncı maddesine göre
nüfus kaydının iptali ya da düzeltilmesi davalarında yetkili
mahkeme kaydın iptalini ya da düzeltilmesini isteyen kişinin
yerleşim yeri adresinin bulunduğu yer mahkemesidir. Yukarıda
belirttiğimiz gibi soyad
düzeltim davaları da bir tür nüfus kaydının düzeltilmesi
davası olduğundan davacının yerleşim yeri mahkemesi yetkilidir.
Ancak bu yetki kanunda “kesin yetki” olarak düzenlenmemiştir.
Bu nedenle yetkisiz mahkemede dava açılması durumunda yetkisizlik
itirazında bulunulmadığında mahkemenin kendiliğinden yetkisizlik
kararı verebilmesi mümkün değildir.
VI.
HARÇ:
Soyad
düzeltim davalarında
davacı başvurma harcı ve peşin maktu harca tabidir. Ancak davalı
nüfus idaresi harçtan muaftır. Bu nedenle dava sonunda dava
davacının talebine uygun şekilde karara bağlansa bile davalı
nüfus idaresi aleyhine yargılama giderlerine hükmedilmez.
VII.
YARGILAMA YÖNTEMİ:
Soyad
düzeltim davası bir tür
kişisel nüfus davası olması nedeniyle basit yargılama usulüne
bağlıdır. Dolayısıyla karşı cevap ve ikinci cevap dilekçesi
hakkı bulunmamaktadır. Yine dosyanın HMK m. 150’ye göre
işlemden kaldırılmasından sonra yenilenmesi durumunda tekrar
işlemden kaldırılması durumunda dava açılmamış sayılır.
VIII.
KİŞİSEL NÜFUS DAVALARININ AÇILMA NEDENLERİ:
Kişisel
nüfus davası niteliğinde soyad
düzeltim davaları çok değişik nedenlerden ötürü
açılabilmektedir. Davanın
açılabilmesi için davayı açmakta davacının hukuki haklı
sebeplerinin bulunması gerekir. Bunlar yasada sayılmamış ancak
Yargıtay içtihatları ile ortaya çıkmıştır. Haklı sebepler
aşağıdaki gibi özetlenebilir:
-
Nüfus kaydından farklı bir soyad ile çağrılmak,
-
Soyadının küçültücü nitelikte, gülünç, güç ya da anlamsız olması,
-
Genel örf adet ve ahlaka aykırı bir soyadı olması,
Bunların dışında yazılım yanlışı nedeniyle de soyadı
düzeltim davaları açılabilmektedir.
IX.
DELİL TOPLAMA SERBESTİSİ:
Soyad
düzeltim davalarında delil toplama serbestisi geçerlidir. Asliye
hukuk hakimi konu ile ilgili gerek gördüğü delilleri kendisi
kendiliğinden araştırabilir. Bu davalarda tanık deliline
başvurulabilir. Tanık listesi verildikten sonra ikinci bir tanık
listesi de verilebilir. İkinci tanık listesi verilmesine izin
verilmesi nüfus kaydının tutulmasının kamu düzeni gereği
olması nedeniyle mutlaka doğru şekilde düzeltilmesinin sağlanması
içindir. Nüfus kayıtları mutlaka getirtilmelidir.
X.
DAVANIN ESASINDA DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR:
Soyad düzeltim davalarında haklı sebebin varlığı mahkemece
araştırılmalıdır. Haklı sebep tespit edildikten sonra bu
durumun soyadın değiştirilmesi için mutlaka gerekip gerekmediği
de ayrıca araştırılmalıdır.
Düzeltilmesi istenilen soyadın anlamı için Türk Dil Kurumuna
yazı yazılarak anlamı hakkında açıklama istenebilir.
Soyadı değiştirilecek kişi hakkında mutlaka zabıta araştırması
yapılmalıdır. Kişinin aranan kişilerden olup olmadığı bu
araştırma ile tespit edilir. Kişi eğer aranan kişilerdense adli
işlemlerde hata olması olasılığı ve kişinin ceza
yargılamasından kaçma olasılığı bulunduğundan soyad düzeltim
talebi reddedilecektir.
Soyadın değiştirilmesinden ya da düzeltilmesinden olumsuz
etkilenecek kişilerde davaya müdahil olarak katılabilirler.
Nüfus Hizmetleri Yasasının 36/I-b maddesine göre aynı konuya
ilişkin olarak sadece bir defa dava açılabilir. Yani soyad
düzeltim davası açılmış ve davacı lehine sonuçlanmışsa bir
daha soyad düzeltim davası açılamaz.
XI.
YARGI YOLU:
Soyad
düzeltim davalarında verilen kararlar yargı yolu olarak istinaf
mahkemelerinin denetimine bağlıdır. Buna göre verilen kararlara
karşı iki hafta içinde mahkemenin bağlı bulunduğu istinaf
mahkemesine itiraz başvurusunda bulunulabilinir.
XII.
İLAN:
Bütün
nüfus davalarında verilen kararın hüküm fıkrası ilan edilir.
Özellikle ad ve soyad değişikliği davalarında bu konu önemlidir.
İlan verilen kararların üçüncü kişiler nezdinde geçerli
olmasını sağlayacaktır. İlan masrafı da davacıdan alınır.
İlan tirajı yüksen beş gazeteden birinde yapılır.
XIII.
MAHKEME KARARININ YERİNE GETİRİLMESİ:
Bütün nüfus davaları kesinleşmeden itibaren 10 gün içinde
kararı veren mahkeme yazı işleri müdürü tarafından o yer nüfus
müdürlüğüne gönderilir. Nüfus müdürlüğü karara konu
değişikliği kendisi nüfus kayıtlarına işler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder